six-stimuli-neuromarketing-neurozhin

شش محرک مغز قدیم


مغز از سه بخش متفاوت با ساختارهای متفاوت تشکیل شده است که هر یک کارکرد و هدفی مجزا از یکدیگر دارند. این بخشها کاملا با یکدیگر ارتباط و تعامل دارند تا بهترین مدیریت ذهنی انسان را انجام دهند . و درک این این امر که هر یک از این بخش ها چه هدف و عملکردی دارند و تحت تاثیر چه عواملی واکنش نشان میدهند به ما در درک نحوی تفکر و تصمیم گیری مشتریان کمک فراوانی میکند.


همانطور که در مقالات دیگر اشاره کردیم این سه بخش شامل :

1- مغز جدید (Cortex) : تفکر و پردازش داده های منطقی بر عهده ی این بخش است و نتایج تحلیل ها و استنباط های خویش را در اختیار دو بخش دیگر قرار میدهد . کارهای ارادی ما توسط این بخش از مغز انجام میپذیرد

2- مغز میانی : هیجانات و احساسات توسط این بخش از مغز درک میشود

3- مغز قدیمی که به آن مغز خزنده نیز میگویند : مغز تصمیم گیرنده . هرآنچه به حفظ بقای بشر مرتبط باشد و عهده دار فعالیت های اساسی ما باشد در این بخش جای میگیرد .


مغز قدیمی اطلاعات دو بخش دیگر را دریافت و تصمیم گیری نهایی را انجام میدهد . اغلب تصمیمات خرید نیز توسط مغز قدیمی گرفته میشود.شناخت و درک صحیح از این ارگان تصمیم گیرنده بسیار اهمیت دارد زیرا با شناخت عوامل محرک بر این بخش که موضوع اصلی نورومارکتینگ میباشد میتوان تاثیرگذارتری بیشتری را شاهد باشیم .

مغز قدیم بواسطه مسئولیت حیاتی که در بقای انسان دارد بسیار شکاک و دیرباور است اما با این وجود بطور قابل توجهی به محرک های ساده واکنش نشان می دهد. لذا میتوان با روشهایی چند به این ناحیه از مغز نیز نفوذ کرد.

علم نوروساینس شش محرک اصلی را برای تحریک و واکنش مغز تصمیم گیرنده در نظر گرفته است که عبارت اند از : خودمحوری ، تضاد ، عینی و دیرباور بودن ، آغاز و پایان ، دیداری بودن و هیجان

مغز قدیم خود محور است

مغز قدیمی ارگانی بسیار خودمحور است و به شکلی بسیار شدید تنها دغدغه اش محافظت از خود برای حفظ بقا میباشد و بصورت عمومی به دیگران توجهی ندارد.

می توان به این مغز به عنوان مرکز "من خودخواه " فکر کرد.
و برای مسائلی که به بقا و آرامشش ربطی ندارد ، هیچ صبر و همدلی از خود نشان نمی دهد.

stimuli-01
stimuli-02

مغز تصمیم گیرنده به تضاد واکنش نشان میدهد

مغز تصمیم گیرنده به شدت نسبت به تضاد واکنش نشان میدهد و تحریک میشود . و بدون وجود تضاد دلیلی برای تصمیم گیری نمیبیند.
قبل و بعد، با و بدون، آهسته و سریع، تمام این ها به مغز قدیمی اجازه ی تصمیم گیری می دهد. تضاد موتوری مطمئن و امن برای تصمیم گیری بوده و به این مغز اجازه ی تصمیم گیری سریع و مطمئن می دهد.


در صورت عدم وجود تضاد مغز قدیمی دچار سردرگمی شده که در نهایت منجر به تأخیر در تصمیم گیری می شود.

 

مغز قدیم نیاز به اطلاعات ملموس و عینی دارد

مغز جدید با ارقام و اعداد سر و کار دارد اما مغز قدیمی تنها بر اساس اعداد وارقام تصمیم نمی گیرد. این مغز مدام در حال مرور اطلاعات می باشد، کدام اطلاعات آشنا هستند؟ کدام یک سریعأ قابل شناسایی هستند؟ کدام یک ملموس و تغییرناپذیرند؟


این مغز سالها مسئولیت حفظ بقا و زندگی انسان را داشته است ، لذا ماهیتی بسیار شکاک و دیرباور دارد و شما نمیتوانید این بخش از مغز را براحتی فریب دهید . و انتظار دارد که بتوانید ادعای خود را ثابت کنید

stimuli-03
stimuli-04

ابتدا و انتها برای مغز قدیم بسیار مهم است

مغز قدیم بطور خودکار در ابتدا و انتهای هر تعامل هشیارتر خواهد بود.و اکثر مسائلی را که در میانه مطرح میشود فراموش می کند. این فاصله ی توجه کوتاه ، پیامدهای زیادی در نحوه ی ساخت و ارسال پیام قدرتمند در پی دارد. مفاهیم مهم را باید در ابتدا بیان کرد و تکرار آن در انتها امری ضروری می باشد. بخاطر داشته باشید هرآنچه در میانه ی مکالمه و انتقال پیام بیان می شود در اکثر مواقع نادیده گرفته می شود.

مغز قدیم دیداری ست

اعصاب دیداری 25 برابر سریعتر از اعصاب شنیداری عمل میکنند و این اعصاب مستقیما به مغز قدیم وصل هستند . نوروساینس نشان می دهد زمانی که شما یک کار میبینید تنها 2 هزارم ثانیه طول میکشد که مغز قدیم به شما دسترو دهد تا خود را عقب بکشید ، این در حالیست که قشر دیداری که داده های بصری را پردازش میکند 500 هزارم ثانیه طول میکشد تا تشخیص دهد که این شی واقعا یک مار است . مغز قدیمی به شما اعلام خطر می کند. به همین علت پیش از آنکه مغز جدید مار را شناسایی کند،شما نسبت به آن شی تهدیدکننده واکنش نشان می دهید.


این بدان معناست که اطلاعات بصری در ابتدا وارد مغز قدیمی می شود که می تواند منجر به ارتباط سریع و تأثیرگذار با تصمیم گیری شود.

stimuli-05
stimuli-06

مغز قدیم هیجان طلب است

مغز قدیمی به شدت تحت تأثیر احساسات است. و بوسیله ی احساسات و هیجان میتوان آن را تحریک کرد. علم عصب شناسی (نوروساینس) نشان می دهد کوکتل های احساسی باعث واکنش های شیمیایی می شوند که مستقیمأ بر اعمال و حافظه تأثیر می گذارد.


مغز قدیم از طریق یک سیستم فیلترینگ از دیگر بخش های مغز اطلاعات میگیرد ولی تنها محرک های هیجانی امکان عبور از این فیتر و نفوذ به مغز قدیم ( مغز تصمیم گیرنده ) را دارند.

بهترين راهكار را انتخاب و اجرا نماييد

بر اساس اهداف و شرایط خود ، بهترين گزينه و راهكار را انتخاب نمایید

what-we-do
فارسی سازی و توسعه توسط آلتمیست تم.

 تمام حقوق این سایت متعلق به نوروژین می باشد .

نقل مطالب نوروژین به هر شیوه و با هر عنوان، تخلف محسوب شده و متخلفین بر اساس قوانین جاری کشور مورد پیگرد قانونی قرار می گیرند.

تحت نظارت و فعالیت

آزانس دیجیتال مارکتینگ گیسو